Bungee fitness, kalistenika i trening EMS – czyli co się teraz ćwiczy

O tej porze roku wiele osób korzysta z klubów fitness lub siłowni, aby utrzymać dobrą kondycję. Oferta jest szeroka, ale pojawiają się też nowości. Co jest trendy i co się teraz ćwiczy? Bungee fitness, kalistenika czy trening EMS to ćwiczenia, które stają się coraz modniejsze. Na czym polegają?

Bungee fitness – na linie i pod sufitem

Ćwiczenia wykonywane z wykorzystaniem elastycznej liny do skoków na bungee to dawka zabawy i intensywny trening w jednym. Linę mocuje się do sufitu za pomocą haków. Uczestnik zajęć zakłada specjalną uprząż i przypina się do liny bungee karabinkiem wspinaczkowym. W zależności od rodzaju uprzęży, w niektórych klubach stosuje się również dodatkowe specjalne spodenki ochronne, wykonane z pianki neoprenowej, chroniące skórę przed otarciami.

Trening bungee fitness angażuje do pracy wszystkie partie ciała, w szczególności zaś gorset mięśniowy stabilizujący kręgosłup. Mięśnie brzucha i pleców muszą być niemal cały czas napięte, aby ciało współpracowało z liną, a wykonanie ćwiczeń było w ogóle możliwe. Trening doskonale wzmacnia mięśnie łydek, ud, pośladków, barków i rąk – wszystko zależy od wykonywanej sekwencji ćwiczeń. Założeniem realizacji zajęć na linach jest poprawa koordynacji i sprawności ruchowej. Ćwiczenia wspomagają zachowanie prawidłowej postawy, ale również co jest szczególnie wartościowe jesienią, gdy odnotowujemy spadki nastrojów, bungee fitness poprawia samopoczucie przez wzrost poziomu endorfin. Zazwyczaj jedne zajęcia trwają ok. 50-60 minut i pozwalają spalić nawet 500 kcal.

Kalistenika – siła Twojego ciała

Chociaż kalistenika jako forma treningu zdobywa coraz więcej fanów współcześnie, to może być śmiało uznana za archetyp dzisiejszych treningów, gdyż była szeroko stosowana przez Greków i Rzymian. Pierwsze wzmianki o kalistenice pochodzą, jak podają źródła z relacji Heroda i potwierdzają, że była ona stosowana przez Spartan, a także jak piszą historycy przez gladiatorów trenujących w obozach kondycyjnych.

Kalistenika polega na treningu siłowym opartym na ćwiczeniach z wykorzystaniem własnej masy ciała. Do efektywnego treningu nie jest potrzebne zaplecze klubu fitness i sprzęt, wystarczy silna wola, trochę czasu i chęci. Do ćwiczeń wykonywanych z wykorzystaniem ciężaru ciała należą pompki, brzuszki, mostki czy przysiady. Nie można jednak ulegać złudzeniu, że trening kalisteniczny jest prosty, gdyż prawidłowo przeprowadzony nie skupia się tylko na jednym ćwiczeniu, wykonuje się je partiami, z czasem zwiększając liczbę powtórzeń. Kalistenika jako aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na układ krwionośny, gdyż angażuje do pracy wszystkie partie ciała. Kształtuje mięśnie, uczy zwinności i koordynacji. Kalistenikę uskuteczniają sportowcy, którzy mogą się poszczycić sprawnością i wytrzymałością. Ze względu na szybko zauważalne efekty treningu, rośnie liczba jej zwolenników, a trenerzy osobiści proponują ją swoim klientom Kalistenika mimo, że narodziła się w starożytności, dziś wraca do łask.

EMS – trening pod napięciem

Trening EMS to metoda ćwiczeń, która wykorzystuje technologię impulsów elektrycznych na potrzeby sportu i fitnessu. Pozwala na budowanie kondycji, siły i utratę tkanki tłuszczowej w dużo krótszym czasie niż tradycyjne ćwiczenia.

Sesja treningu EMS wygląda jak przygotowania do lotu w kosmos. Ćwiczenia wykonywane są w dopasowanym stroju, na który zakłada się specjalną kamizelkę, pas biodrowy oraz opaski na ramiona i uda, na których umieszczone są elektrody. Pierwszy trening EMS poprzedzamy analizą składu ciała, a rodzaj i intensywność ćwiczeń wykonywanych podczas treningu dobierana jest indywidualnie w zależności od kondycji i celów treningowych osoby ćwiczącej. Stymulowane są między innymi mięśnie klatki piersiowej, brzucha, grzbietu, odcinka lędźwiowego pleców pośladków, ud, bicepsów. Podczas zwykłego treningu mózg wysyła impulsy, które trafiając do neuronów powodując skurcz mięśni. Podczas treningu EMS praca mózgu wspomagana jest impulsami elektrycznymi wysyłanymi ze specjalnego urządzenia. Pobudza to mięśnie położone głęboko, co jest prawie niemożliwe podczas treningu tradycyjnego.

Bungee fitness oraz trening EMS to angażujące formy aktywności i pomysły na modne spędzania czasu, które wzbudzają w Polsce coraz większe zainteresowanie. Jak pokazują wyniki naszego badania „Sposoby Polaków na jesienną chandrę” aktywności wpisujących się w trendy i umożliwiających doświadczenie czegoś nowego szuka ponad 40% z zapytanych przez nas młodych Polaków. –  podsumowuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.

Po modzie na trening na trampolinach, przyszedł czas na kolejne ćwiczenia, które szturmem podbijają kluby fitness, zdobywają sympatię Polaków, ale przede wszystkim poprawiają kondycję i sprawność ruchową.

Przejdź do paska narzędzi